Indløsning

Med vores Easy løsning får du helt automatisk indløsning med i aftalen

For at kunne håndtere betalinger på nettet, er det ikke nok at have en betalingsløsning. Du er nødt til også at have en indløsningsaftale. Typisk vil en betalingsløsningsaftale indgås med en betalingsløsningsleverandør, mens en indløsningsaftale indgås med en indløser. Med vores løsning Easy har vi samlet betalingsløsningen og indløsningsaftalen i ét produkt. Således behøver du ikke, at oprette flere forskellige aftaler og du kan se både dine transaktioner og udbetalinger i én og samme administrationsportal.
Men hvad er det helt præcis indløsningsdelen går ud på?

En indløser har to vigtige opgaver i online betaling.

  1. Den ene og meget centrale opgave er, at godkende din webshop til at modtage kortbetalinger med de betalingskort, som indløseren er godkendt til.
  2. Den anden opgave er at overføre betalingen fra dine kunders bankkonto til din webshops bankkonto. Det er derfor også hos indløseren, at du angiver på hvilken konto, du vil have udbetalinger for dine salg på.

Indløseren håndterer disse opgaver ved først og fremmest at modtage kortinformationer fra din betalingsløsningsleverandør. Efterfølgende tjekker indløseren, om der er dækning for beløbet på kundens konto og om kortet er gyldigt. Er det tilfældet, sender indløseren informationen videre til betalingsleverandøren, som giver en godkendelse af betalingen i betalingsvinduet, så din kunde kan se at købet er gået igennem. Når du har sendt varen og gennemført betalingen i din administration, trækker indløseren penge fra kundens konto og udbetaler beløbet til dig på den aftalte afregningsdag.

Hvad er forskellen på indløseren og betalingsløsningsleverandøren?

Betalingsløsningsleverandøren har på intet tidspunkt noget at gøre med penge, men er ansvarlig for at sende information frem og tilbage i et sikkert miljø. Det betyder, at uden en betalingsløsningsleverandør kan din indløser ikke modtage betalingsinformationer fra din webshop, og uden en indløser, kan du ikke få pengene for dit salg ind på din konto.

Betalingsvinduet er ejet af betalingsløsningsleverandør (som f.eks. DIBS), og denne udbyder er ansvarlig for, at betalingen er sikker og at dine kunders kortinformationer behandles forsvarligt.

Så snart kunden har godkendt købet, sender betalingsudbyderen informationerne videre til indløseren (f.eks. Nets), som tjekker om der er dækning på kortet (i kundens bank). Er der dækning på kortet, sender indløseren informationen videre til din betalingsudbyder, som giver kunden besked på, om betalingen er gået igennem eller ej. Indløseren sørger for at pengene trækkes fra kundens kort, og indsætter dem senere på din konto.
Kommunikationen fra betalingsudbyder til indløser tager et splitsekund, og kunden vil med det samme vide om købet er gået igennem. Der kan dog gå noget tid før du modtager pengene på din konto.

Har du spørgsmål eller behøver hjælp?
DIBS Payment Services A/S
Arne Jacobsens Allé 13, 1.TV
2300 København S
Telefon: 70 20 30 77