DIBS blog

Vælg den rigtige e-handelsplatform

26.png

Når du skal vælge din e-handelsplatform, kan det hurtigt blive et spørgsmål om pris og udseende, men hvilke andre overvejelser skal man egentlig have med? Kan man lave det hele selv, eller skal man købe en færdig løsning? Kan man bare skifte platform hvis man får andre behov i fremtiden? Her får du inspiration til nogle overvejelser, du bør gøre dig, inden du lægger dig fast på en e-handelsplatform.

Open Source, hosted eller købeløsning

De findes mange forskellige løsninger, når du skal vælge platform til din nye webshop. Du kan vælge en hosted webshop, købe en webshop eller benytte dig af et open source system som er ganske gratis. Mange hostede og købte løsninger benytter sig endda af open source systemer. Et helt andet alternativ er, at udvikle sin helt egen løsning fra grunden, men det er en relativ svær løsning, og kræver at du ikke er helt ny på området. For dig som ikke ønsker at udvikle din webshop selv, kommer her nogle gode råd til hvad du skal tænke over, når du kigger på de forskellige alternativer.

Design er ikke alt

Front-end er den del af din webshop som kunden ser, altså designet. Hvordan din webshop ser ud, og hvordan den er opbygget er selvfølgelig vigtigt, men det det er også vigtigt at forstå, at det kun udgør ca. halvdelen af butikken. Design skal heller ikke kun forstås som den måde din webshop ser ud, selvom at det er vigtigt at den ser godt ud – det er vigtigt at fokusere på brugervenlighed, enkel navigation og smidig betaling. Det som ikke ses af dine kunder, og som er mindst ligeså vigtigt, er det du arbejder i hver eneste dag, nemlig back-enden.

Når det gælder back-enden, eller administrationssystemet, er det essentielt at det er enkelt at bruge. Men hvad betyder det egentlig? En god hovedregel er, at du skal bruge så få klik for at klare den daglige drift som overhovedet muligt – så du skal bruge så kort tid som muligt på hver enkelt ordre. Det betyder måske ikke så meget at du skal bruge 20 klik, hvis du kan modtager et par enkelte ordre om dagen, men når du for alvor får gang i webshoppen og ordene vælter ind, kan det ende med at tage al din tid.

Tænk på fremtiden – vælg en platform du kan vokse med

Selvom mange vælger den platform som fungerer godt så længe man kun har enkelte ordre om dagen, så risikerer man at få et problem, når der for alvor kommer gang i butikken. Det kan derfor være en god idé, at sikre dig at der findes integrationer til andre systemer som du kunne få brug for i fremtiden, f.eks. google analytics, økonomisystemer eller andre relevante systemer. Det kan også være en god ide at undersøge om platformsleverandøren kan lave tilpasninger specielt til dig, eller om der er tilgang til veldokumenterede API’er, så du kan lave dine egne integrationer, hvis det skulle blive nødvendigt.

Det tager i gennemsnit mellem en og tre måneder at skifte til en ny platform, eftersom det ofte er tidskrævende at flytte alle produkter, og samtidigt skabe en webshop som dækker alle dine behov. For at gøre det så enkelt som muligt for dig selv, bør du derfor gøre dig rigtig mange overvejelser inden du vælger din platform. Det er ofte dyrere jo flere funktioner du har til rådighed, så forsøg at være så realistisk som muligt, og overvej om der er noget som du kan undvære og om der er noget som du bare SKAL have.

 

Checkliste når du skal vælge platform

  • Tænk over dine behov – både nu og i fremtiden
  • Hvad koster det, og passer det til dit budget
  • Ud fra budget og behov – hvad er nødvendigt og hvad kan jeg nedprioritere
  • Test demowebshops så du ved hvad du køber
  • Test supporten så du er sikker på at du hurtigt kan få hjælp og svar på dine spørgsmål
  • Se på referencer fra andre som anvender samme platform, men hele tiden med dine egne behov in mente
  • Snak med andre e-handlere, læs i fora, i Facebookgrupper og stil alle de spørgsmål du kan komme i tanke om.
DIBS Payment Services A/S
Arne Jacobsens Allé 13, 1.TV
2300 København S
Telefon: 70 20 30 77