DIBS blog

Senior-boom på nettet: Sådan sælger du til seniorer

seniorboom-banner

Modsat af hvad mange tror, så viser vores undersøgelse i forbindelse med Dansk e-handelsrapporten 2018, at de ældre i stor stil har taget internettets muligheder til sig. De ældre shopper især på nettet fordi det er nemt for dem og fordi de kan sammenligne priser og produkter fra forskellige netbutikker.

Gabet mellem de unge og ældres onlineforbrug bliver stadigt mindre og i vores seneste analyse af dansk e-handel kan vi se, at 81 procent af danskere over 66 år handler på nettet. Kigger man på de 55–65-årige er det tal oppe på hele 88 procent.

Tendensen ses også i danskernes julehandel

I december 2018 valgte halvdelen af danskerne over 60 år at købe en eller flere julegaver online. Til sammenligning valgte 63 procent af alle danskere over 18 år at købe en eller flere julegaver på nettet. Så de ældres onlinekøb i julen, følger meget godt med i forhold til resten af befolkningen.

Shopping via mobilen er i kraftig vækst hos de 55-65 årige

Danskerne er blevet glade for at shoppe på nettet via deres mobiler. I 2018 var det hele 54 procent af forbrugerne, der brugte deres mobiltelefoner til at handle online (Kilde: Dansk e-handel 2018). Tidligere har de ældre borgere ikke været helt så begejstrede for mobilshopping, men i de seneste år er der sket en massiv vækst hos de 55-65-årige, hvor det nu er 47 procent, der har brugt deres mobil til at shoppe på nettet. Det er en stigning på 28 procent i forhold til 2017.

Vi kan også se det i udviklingen hos de 66-74-årige, hvor 29 procent har brugt deres mobil til at handle på nettet i 2018. Det er en 4-dobling siden 2012, hvilket viser den digitale power hos de ældre. Det giver derfor mening at satse mere på det ældre segment inden for e-handel.

DIBS-YouGov-mobilshopping

Sådan sælger du til de ældre segmenter på nettet

Den vigtigste årsag til, at de ældre shopper på nettet er, at det er nemt og sparer dem tid. De kan ordne deres køb hjemmefra, hvilket kan være en stor lettelse for fx dem, der er mindre mobile.

For en fjerdedel af de ældre onlineforbrugere er det også en væsentlig faktor, at de kan bruge nettet til at få overblik over varer og priser. Nettet gør det nemt at sammenligne produkter og finde ud af, hvor de kan gøre det bedste køb til prisen. De ældre er med andre ord også meget prisbevidste.

Mange 66-74 årige har prøvet at afbryde et køb i en netbutik og i 42 procent af tilfældene skyldes det, at den samlede pris inklusive levering var for høj.

Så hvis du vil sælge mere til de ældre i din webshop, skal du huske:

  • Det skal være nemt! Din webshop skal være enkel at navigere rundt på og med så få klik som muligt.
  • Priserne skal være tydelige hele tiden, også fragtpris, så de ikke får en dårlig oplevelse ved checkout, hvor der pludselig er tilføjet 80 kroners fragt oven i.
  • Test din webshop fra en mobil. Er menuer og priser stadig nemme at se og navigere i?
  • Skriv gode beskrivelser af produkter, så kunderne kan sammenligne med andre netbutikker og føle sig sikre i deres valg.
  • Fremhæv de gode tilbud i de forskellige sæsoner - bl.a. op til jul, da de ældre i dén grad gerne vil spare tid på julegaveræset.
  • Skab generel tryghed for dine kunder, ved at have virksomhedens fysiske adresse stående på dit site samt telefonnummer, mail, åbningstider, handelsvilkår, leveringsinfo, FAQ og returbetingelser.

DIBS-YouGov-66plus

Pssssstt! Vi kan i øvrigt se i vores undersøgelser, at onlineforbrugere fra 55 år og opefter især køber varer inden for kategorien krop og helse, når de shopper på nettet, men bøger og madvarer hitter også i denne målgruppe.

DIBS Payment Services A/S
Arne Jacobsens Allé 13, 1.TV
2300 København S
Telefon: 70 20 30 77